Philips investoi kaksi miljardia euroa vihreisiin innovaatioihin


Hyvää kasvua vihreiden tuotteiden myynnissä viime vuonna

maaliskuu 4, 2011

Philips tulee investoimaan kaksi miljardia euroa vihreisiin innovaatioihin vuoteen 2015 mennessä vauhdittaakseen kestävää kehitystä yrityksen kolmella toimintasektorilla. Vuonna 2010 Philipsin kumulatiiviset investoinnit vihreisiin innovaatioihin kohosivat miljardiin euroon. Tämä ylitti yhtiön investointitavoitteet kaksi vuotta suunniteltua aikaisemmin. Philips on strategiassaan sitoutunut tuottamaan kestävän kehityksen innovaatioita: yhtiön kokonaismyynnistä 38 prosenttia koostui näistä tuotteista. Kasvu oli huomattavaa verrattuna toissa vuoteen, jolloin vihreiden tuotteiden osuus myynnistä oli 31 prosenttia.

 

– Tuplaamme investointimme vihreisiin innovaatioihin. Näin vahvistamme entisestään tavoitettamme olla terveyteen ja hyvinvointiin erikoistunut yritys, joka tuottaa merkityksellisiä kestävän kehityksen ratkaisuja. Visio 2015 -kasvustrategiamme perustuu globaaleihin trendeihin, kuten tarpeeseen kehittää energiatehokkaita ja ympäristöä säästäviä tuotteita ja ratkaisuja, toteaa Rudy Provoost, Philipsin kestävän kehityksen lautakunnan puheenjohtaja ja Philips valaistuksen johtaja.

 

Vihreiden tuotteiden viimevuotinen myynnin kasvu saavutettiin pääosin sen ansiosta, että yhtiö on jatkanut keskittymistään EcoDesigniin kaikilla toimintasektoreillaan. EcoDesignin tavoitteena on kehitellä tuotteita, joiden ympäristövaikutukset ovat huomattavasti aiempaa alhaisemmat läpi koko elinkaaren.

 

Uusin vihreä tuotelanseeraus Philipsin terveydenhoidon tuoteryhmässä on Philips Essential. Se on potilaan monitorointijärjestelmä, joka on suunniteltu kliiniseen työskentelyyn ja varmistamaan potilaan turvallisuuden kuljetusten aikana. Tuote kuluttaa 48 prosenttia edeltäjäänsä vähemmän energiaa, toimii lyijyhapottomalla akulla ja on 72 prosenttia kevyempi. Myös sen pakkaus on 32 prosenttia aiempaa kevyempi.

 

Yksi huomionarvoisista vihreistä tuotelanseerauksista kuluttajatuotteiden puolella on Econova TV. Se on maailman ensimmäinen televisio, jonka valmistuksessa ei ole käytetty PVC:tä  tai BFR:ää. TV on saanut sekä EU:n ”A+” -energialuokan merkin että EISA:n Best Green TV 2010/2011 -palkinnon.

 

Valaistuksen osuus Philipsin vihreiden tuotteiden myynnistä oli lähes puolet. Valaistus jatkoi voittokulkuaan lanseeraamalla 12 watin EnduraLED -lampun, joka on alan ensimmäinen korvaava tuote perinteiselle 60-watin hehkulampulle. Tämä innovaatio on ensimmäinen tuote omassa kategoriassaan, joka sai ENERGY STAR -merkinnän. American Lighting Association on palkinnut tuotteen Tomorrow Award -palkinnolla kategoriassa LED Replacement Lamp. Popular Science Magazine puolestaan nimesi tuotteen vuoden 2010 parhaaksi tuotteeksi.

 

Philipsin kestävän kehityksen projekti 2010 on osa Philipsin vuosittaista raporttia, joka on luettavissa osoitteessa:  www.philips.com/annualreport2010

Lisätietoja

Pia Lindhe

Philips Corporate Communications

Tel: + 46 702 04 22 18

E-post: pia.lindhe@philips.com

.

Taustatietoa Philipsin vihreistä tuotteista

Vihreät tuotteet tarjoavat merkittävän parannuksen ympäristön kannalta yhdellä tai useammalla kestävän kehityksen avainalueella eli energiatehokkuudessa, pakkaamisessa, vaarallisten aineiden käytössä, painossa, kierrätettävyydessä ja tuotteen käyttöiässä.

 

Tuotteen elinkaarta laskettaessa huomioidaan sen ympäristövaikutukset koko olemassaolon ajan eli sekä raaka-aineiden suhteen, valmistusvaiheessa, tuotteen käytössä ja käytöstä poistumisen jälkeen.

 

Vihreän tuotteen edellytetään saavuttavan vähintään 10 prosentin kehityksen ainakin yhdellä äsken luetelluista avainalueista verrattuna joko kilpailijaan tai edeltäjään samassa tuoteperheessä. Erilaisen tuotevalikoiman takia Philipsin eri sektorit ovat määritelleet lisäkriteerejä vihreille tuotteille.

.

Philips

Royal Philips Electronics (Alankomaat) (NYSE: PHG, AEX: PHI) on kansainvälinen terveydenhuolto- ja hyvinvointiratkaisujen tarjoaja, joka keskittyy parantamaan ihmisten jokapäiväistä hyvinvointia ajankohtaisten innovaatioiden avulla. Maailman johtavana terveydenhuolto-, valaistus- ja lifestyle-ratkaisujen tarjoajana Philips yhdistää tuotteissaan teknologian ja muotoilun asiakaslähtöisesti sekä toimii tavaramerkkilupauksensa ”sense and simplicity” mukaisesti. Pääkonttori sijaitsee Alankomaissa, ja Philipsillä on 118 000 työntekijää yhteensä yli 60 maassa. Vuonna 2009 yritys saavutti 23 miljardin euron liikevaihdon ja se on markkinajohtaja niin lääketieteellisen sydän, akuutti- ja kotihoitolaitteiston kuin energiatehokkaiden valaistusratkaisujen ja lifestyle- ja hyvinvointituotteidenkin alalla. Tämän lisäksi Philips on vahvassa johtavassa asemassa taulutelevisioiden, miesten parranajo- ja karvanpoistotuotteiden, kannettavien ääni- ja videotuotteiden sekä hammashoitotuotteiden tarjoajana. Uutisia Philipsiltä: www.philips.com/newscenter

.