Ledeillä hehkulamppujen kotoisa valo energiatehokkaasti

tammikuu 21, 2011

Ensimmäiset Philipsin ledilamput tulivat kauppoihin vain vuosi sitten, mutta valikoima on jo nyt erittäin kattava.

Suomalaiset ovat etsineet vaihtoehtoa vanhoille hehkulampuille siitä asti, kun ne alkoivat hävitä kauppojen hyllyiltä. Monet ovat kokeilleet energiansäästölamppuja, jotka saattavat näkyä säästönä sähkölaskussa, mutta joiden valon väri ei ole samanlaista kuin perinteisten hehkulamppujen.

– Ledilamput syttyvät heti ja niiden valo on hyvin lähellä hehkulampun lämmintä ja kotoisaa valoa. Niitä voi myös himmentää useimmilla himmentimillä. Siksi ledit ovat hyvä vaihtoehto vanhoille hehkulampuille, Pia Lindhe Philipsiltä kertoo.

Ekologinen valinta

Philipsin aiemmin tänä vuonna teettämä ja A&B analysen tekemä tutkimus osoittaa, että suomalaiset arvostavat ledilampuissa eniten energiansäästöä ja pitkäikäisyyttä. Internetissä toteutettuun tutkimukseen vastasi 1083 suomalaista, joista peräti 70 % mainitsi jommankumman tai molemmat vaihtoehdot kysyttäessä, mikä voisi saada sinut ostamaan ledilampun. Vastaajista reilusti yli puolet (60 %) mainitsee myös rahansäästöllä olevan merkitystä ledilamppua ostettaessa.

Ledilamput ovat muotoilultaan yhtä kompakteja kuin hehkulamput. Hinnaltaan ledilamppu on kalliimpi kuin hehkulamppu, mutta säästöä kertyy muualta: niiden käyttöikä on jopa 25 000 tuntia ja ne käyttävät 90 prosenttia vähemmän energiaa kuin hehkulamput.

– Ledilamput eivät sisällä elohopeaa eivätkä muita saasteita, joten senkin takia ledit ovat ympäristöystävällisin valinta, Pia Lindhe täydentää.

Ledilamppujen markkinajohtaja Philips on kehittänyt laajan valikoiman erilaisia ledilamppuja. Tämä mahdollistaa sen, että kuluttajat voivat korvata useimmat hehkulamput jo nyt ledeillä.

Pia Lindhe, Philips Corporate Communications, Nordics, pia.lindhe@philips.com, +46 702 04 22 18

Petri Kesavaara, Key Account Manager, Philips Consumer Lighting, petri.kesavaara@philips.com, +35 8407367975

Royal Philips Electronics (Alankomaat) (NYSE: PHG, AEX: PHI) on kansainvälinen terveydenhuolto- ja hyvinvointiratkaisujen tarjoaja, joka keskittyy parantamaan ihmisten jokapäiväistä hyvinvointia ajankohtaisten innovaatioiden avulla. Maailman johtavana terveydenhuolto-, valaistus- ja lifestyle-ratkaisujen tarjoajana Philips yhdistää tuotteissaan teknologian ja muotoilun asiakaslähtöisesti sekä toimii tavaramerkkilupauksensa ”sense and simplicity” mukaisesti. Pääkonttori sijaitsee Alankomaissa, ja Philipsillä on 118 000 työntekijää yhteensä yli 60 maassa. Vuonna 2009 yritys saavutti 23 miljardin euron liikevaihdon ja se on markkinajohtaja niin lääketieteellisen sydän, akuutti- ja kotihoitolaitteiston kuin energiatehokkaiden valaistusratkaisujen ja lifestyle- ja hyvinvointituotteidenkin alalla. Tämän lisäksi Philips on vahvassa johtavassa asemassa taulutelevisioiden, miesten parranajotuotteiden, kannettavien ääni- ja videotuotteiden sekä hammashoitotuotteiden tarjoajana. Uutisia Philipsiltä: http://www.philips.fi/uutiset