Varsinais-Suomen kuvantamiskeskus ja Philips Healthcare yhteistyöhön

syyskuu 17, 2015

Vantaa, Suomi –  Varsinais-Suomen kuvantamiskeskus ja Philips Healthcare ovat solmineet yhteistyösopimuksen, jossa kartoitetaan tekniikoita ultraääni- ja sädehoidon kohdistamiseen magneettikuvauksen avulla. Alan tutkimus- ja kehitystyö Suomessa on maailman huippua.  Yhteistyön myötä suomalaisille tulee myös mahdollisuus saada syöpähoitoja Suomessa kehitetyllä maailman huipputeknologialla.

Philips Healthcare kehittää jatkuvasti teknologioitaan yhdessä sairaaloiden ja tutkimusyksiköiden kanssa. Varsinais-Suomen kuvantamiskeskuksen johtajan ja ylilääkärin  Roberto Blanco Sequeiroksen mukaan uuden teknologian edut potilaille ovat selvät. “Hoidosta ei tule leikkausarpia ja hoidon vaste on usein välitön. Myös toipumisaika on lyhyempi ja sitä kautta sairaslomakin.” Teknologialla pystytään hoitamaan esimerkiksi tietynkaltaisia kohdun myoomia eli hyvänlaatuisia kasvaimia ilman leikkausta. “Tapauksia on Suomessa vuosittain noin 2000, joista voitaisiin hoitaa uudella tekniikalla noin 30-40 prosenttia ilman leikkausta.”

Blancon mukaan yhteistyö on osa heidän huippututkimusyksikköstrategiaansa. Monialainen lähestyminen antaa paljon lisää. “Radiologia kehittyy koko ajan, luomme tässä jotain uutta. Yhteistyö muiden erikoisalojen ja muun hoitohenkilökunnan kanssa antaa uuden ulottuvuuden. Radiologit, hoitavat lääkärit ja hoitajat kehittävät yhdessä uusia hoitomuotoja ja teknologiaa.”

Tekniikkaa kehitetty jo aiemmin Docrates Syöpäsairaalan kanssa

Philips Healthcare on kehittänyt teknologioitaan suomalaisella yhteistyöllä aiemminkin. Kesällä 2015 Philips Healthcare julkisti MR-only sim -tuotteen, joka mahdollistaa magneettikuvauksen käytön eturauhassyövän sädehoidon annossuunnittelussa ilman tietokonetomografiakuvausta. Suomessa kehitetty teknologia mahdollistaa tämän ensimmäisenä maailmassa. MR-only sim -sovellusta on kehitetty Suomessa yhteistyössä Docrates Syöpäsairaalan kanssa.

“Sädehoidon ollessa yksi nykyaikaisten syöpähoitojen perusjalka ja sairaalamme erikoisosaamisalue, oli meille heti selvää, että halusimme olla mukana kumppanina Philipsin kehitysprojektissa”, sanoo Docrateen toimitusjohtaja Siv Schalin. “Meidän kokemuksemme mukaan nyt kehitetty uusi menetelmä mahdollistaa tarkemman sädehoitosuunnittelun ja siten paremmat hoitotulokset pienemmillä sivuvaikutuksilla. Potilaille tämä näkyy myös

lyhentyneinä hoitoaikoina.”

Philipsin Suomen toimitusjohtajan Jarno Eskelisen mukaan suomalainen kumppani nopeuttaa ja helpottaa kehitystyötä jo maantieteen avulla. “Aiemmin jos olemme kehittäneet jotain, olemme joutuneet matkustamaan ulkomaille. Nyt meille on mahdollisuus tehdä tämä Suomessa. Aiemmin olemme tehneet vastaavaa yhteistyötä esimerkiksi Tanskassa, Odensessa.”

Philips Healthcaren Suomen yksikkö Vantaalla kehittää parempia syövän hoitomenetelmiä. Suomessa on kehitetty tekniikoita, joiden avulla ultraäänihoito ja sädehoito voidaan kohdistaa tarkasti, jopa yhtäaikaisesti, magneettikuvauksen avulla. Ultraäänihoidoissa kudosta lämmitetään mittaamalla samanaikaisesti lämpötilajakaumaa, jolloin hoitoja voidaan tehdä ilman leikkausta. Sädehoidossa magneettikuvaus antaa tarkempaa tietoa sädehoidon suunnitteluun, jolloin voidaan saavuttaa parempia hoitotuloksia. Tämä mahdollistaa suuremman tarkkuuden hoidon kohdistamisessa, mistä on merkittävää etua syövän hoidossa.

Lisätietoja antavat:

Jarno Eskelinen

Philips Oy, Suomi

Puh: +358 400 322 870

Email: jarno.eskelinen@philips.com

Roberto Blanco

Johtaja, ylilääkäri

Varsinais-Suomen Kuvantamiskeskus

Turun yliopistollinen keskussairaala

Email: roberto.blanco@tyks.fi

Siv Schalin

Docrates Syöpäsairaala

Puh: 050-500 1880

Email: siv.schalin@docrates.com

Royal Philips

Royal Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA) on terveyden ja hyvinvoinnin alalla toimiva monialayritys, joka keskittyy parantamaan ihmisten elämänlaatua mielekkäiden innovaatioiden avulla terveydenhuollon, lifestyle-tuotteiden ja valaistuksen alalla. Yhtiön pääkonttori on Alankomaissa. Vuonna 2014 Philipsin palveluksessa työskenteli noin 106 000 henkilöä ja sen myynti oli 21,4 miljardia euroa. Yhtiöllä on myyntiä ja palveluita nykyisin yli 100 maassa. Philips on johtavassa asemassa kardiologisen hoidon, akuutti- ja kotihoidon, energiaa säästävien valaistusratkaisujen ja uudenlaisten valaistussovellusten sekä parranajon, muun kauneudenhoidon ja suun terveyden alalla. Philipsin uutisia on osoitteessa www.philips.fi/uutiset

Varsinais-Suomen kuvantamiskeskus (VSKK)

Varsinais-Suomen kuvantamiskeskus (VSKK) kuuluu Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin (VSHHP) Tyks-Sapa-liikelaitokseen ja on näin osa Turun yliopistollisen keskussairaalan toimintaa. Kuvantamiskeskus toimii VSSHPn, Turun yliopiston ja ammattikorkeakoulun tutkimus- ja koulutusyksikkönä. Kuvantamiskeskus tuottaa tai järjestää radiologian toimialaan kuuluvat palvelut sairaanhoitopiirin toimintayksiköille ja niille terveyskeskuksille ja muille tahoille, jotka ovat tehneet sopimuksen tutkimusten ostamisesta. VSKK tekee vuodessa runsaat 300 000 tutkimusta.

Varsinais-Suomen kuvantamiskeskukseen kuuluvat sairaanhoitopiirin sairaaloiden röntgenyksiköt. Henkilökuntaa on yhteensä yli 280 työntekijää vakituisessa virka- tai työsuhteessa. Yksiköllä on päätoiminen johtaja, ja hoitotyöstä ja sen kehittämisestä vastaa lisäksi kuvantamiskeskuksen ylihoitaja. Kuvantamiskeskus on jaettu osastoryhmiin, joiden johdossa on osastoryhmästä vastaava lääkäri yhdessä hallinnollisen osastonhoitajan kanssa.

Kuvantamiskeskus tekee tiivistä yhteistyötä Turun yliopiston, Turun ammattikorkeakoulun ja alueen muiden oppilaitosten kanssa. Yksikössä koulutetaan mm. radiologian erikoislääkäreitä ja röntgenhoitajia. Tieteellinen tutkimus on osa yksikön työtä.