Consumer
Products

Haluatko tietää lisää valon vaikutuksesta?

Miksi valo on niin tärkeää?

 

Valon merkitys
Tarvitsemme valoa näkemiseen, mutta sillä on tärkeä rooli myös uni-valverytmimme säätelijänä sekä hyvinvoinnin ja aivojen suorituskyvyn edistäjänä.

 

Valo sitoo meidät luonnon rytmiin
Päivällä valoisa ja yöllä pimeä ympäristö auttaa tekemään yöunista hyvät ja päivästä pirteän. Useimmat ihmiset kokevat olevansa energisempiä aurinkoisena päivänä ja nukkuvat tällaisen päivän jälkeen sikeästi. Hämärinä ja harmaina päivinä – etenkin talvella – olo saattaa tuntua nuutuneelta, masentuneelta ja uneliaalta.

 

Valo kohottaa aktiivisuustasoa
Silmiin kohdistuva kirkas valo nostaa vireystasoa, vähentää väsymyksen tunnetta ja saa olon tuntumaan energiseltä.

 

Why is light so important to you?

Valoa silmien kautta
Tarvitsemme valoa näkemiseen, mutta valolla on myös muita vaikutuksia. Se on aivojemme biologisen kellon tärkein Zeitgeber-tekijä, ja sillä on välittömiä vaikutuksia kehoomme, energiatasoihimme ja mielialaamme.

Oikeanlaista valoa oikeaan aikaan päivästä
Jotkin valolle altistumisen muista kuin kuvanmuodostukseen liittyvistä vaikutuksista riippuvat valon värin ja valolle altistumisen ajankohdan yhdistelmästä. Jotkin värit ja valotehot, jotka ovat tiettyyn aikaan päivästä hyödyllisiä, saattavatkin olla toisena ajankohtana vahingollisia.


Valo ja herääminen
Luonnossa päivittäinen toiminta alkaa auringon noustessa ja päättyy auringon laskiessa. Nyky-yhteiskunnassa päivärytmit vaihtelevat, ja ihmisten on usein herättävä ennen auringonnousua ja jatkettava toimiaan auringonlaskun jälkeenkin.

Unirytmi
Nyky-yhteiskunnassa vuorokauden valoisaa aikaa voi jatkaa keinovalon avulla. Keho ei toimi auringon rytmissä, vaan elämäntavan mukaan.
The Science of Light

Valon merkitys

Tarvitsemme valoa näkemiseen, mutta sillä on tärkeä rooli myös uni-valverytmimme säätelijänä sekä hyvinvoinnin ja aivojen suorituskyvyn edistäjänä.
Elimistömme luonnollisen vuorokausirytmin mukaan tarvitsemme valoa tiettynä vuorokauden aikana ja pimeyttä toisena. Valolle altistuminen aamulla aikaistaa rytmiä, kun taas valolle altistuminen illalla myöhentää rytmiä.

 

Silmiin kohdistuvalla valolla on myös selvä vaikutus elimistöömme:
Erityisesti sininen valo on yhteydessä valon muihin kuin kuvanmuodostukseen liittyviin vaikutuksiin.

Valo sitoo meidät luonnon rytmiin

Päivällä valoisa ja yöllä pimeä ympäristö auttaa tekemään yöunista hyvät ja päivästä pirteän. Useimmat ihmiset kokevat olevansa energisempiä aurinkoisena päivänä ja nukkuvat tällaisen päivän jälkeen sikeästi. Hämärinä ja harmaina päivinä – etenkin talvella – olo saattaa tuntua nuutuneelta, masentuneelta ja uneliaalta.

 

Jotkut ihmiset kokevat energiatason, unentarpeen ja mielialan muutoksia talvella, mutta tarkkaa syytä tähän ei tiedetä. Varmuutta ei ole myöskään siitä, aiheutuvatko nämä oireet todella valon puutteesta. Se kuitenkin tiedetään, että silmiin kohdistuva auringonvalo tai keinovalo voi ehkäistä näitä hyvinvointia heikentäviä oireita.

 

Kirkasvalon käyttö lyhyinä talvipäivinä ja etenkin aamulla voi kohottaa energiatasoa ja mielialaa henkilöillä, joilla esiintyy vuodenaikojen vaihteluun liittyviä oireita. Jo 30 minuutin mittainen valolle altistuminen voi parantaa koettua energiatasoa.

 

Jos tunnet väsymystä, lisääntynyttä unentarvetta ja mielialan vaihteluja talvisin, sinun kannattaa aloittaa 20–30 minuutin kirkasvalohoito aamuisin heti syksyn alkaessa.

Valo kohottaa aktiivisuustasoa

Silmiin kohdistuva kirkas valo nostaa vireystasoa, vähentää väsymyksen tunnetta ja saa olon tuntumaan energiseltä.


Valolla on tällainen vaikutus sekä päivällä että yöllä. Aamulla, kun silmät ovat vielä sopeutuneet pimeään, suhteellisen pieni valon voimakkuus (kuten herätysvalossa) voi riittää kehon aktivoimiseen ja unisuuden vähentämiseen. Päivän aikana vireyden lisäämiseen tarvitaan paljon tätä kirkkaampaa valoa, kuten auringon tai Philipsin kirkasvalolaitteiden valoa.

Smile and Sleep

Valo ja herääminen

Luonnossa päivittäinen toiminta alkaa auringon noustessa ja päättyy auringon laskiessa. Nyky-yhteiskunnassa päivärytmit vaihtelevat, ja ihmisten on usein herättävä ennen auringonnousua ja jatkettava toimiaan auringonlaskun jälkeenkin.

 

Valoisuuden ja pimeyden luonnollinen asteittainen vaihtelu ohjaa elimistömme tärkeitä toimintoja ja vaikuttaa hyvinvointiimme. Philipsin herätysvalo tuo luonnollisen auringonnousun makuuhuoneeseen: vähitellen voimistuva valo ennen heräämistä valmistelee kehon hellästi heräämiseen, minkä ansiosta herääminen on helpompaa ja olo pirteämpi. Valo parantaa hyvinvointia ja kohottaa mielialaa aamulla.

Unirytmi

Nyky-yhteiskunnassa vuorokauden valoisaa aikaa voi jatkaa keinovalon avulla. Keho ei toimi auringon rytmissä, vaan elämäntavan mukaan.


Monet ovat aktiivisia myöhäiseen iltaan, myöhäistävät nukkumaanmenoaikaa ja siten myös lyhentävät uniaikaansa, koska heidän on mentävä työhön tai kouluun seuraavana aamuna. Liian vähäinen lepo vaikuttaa toimintakykyyn, ja monet kompensoivat unenpuutettaan ainoastaan viikonloppuisin. Valon määrän vähentäminen muutama tunti ennen nukkumaanmenoa ja kirkasvalon käyttö aikaisin aamulla voivat helpottaa nukahtamista oikeaan aikaan ja lisätä virkeyttä ja energiaa heti aamusta alkaen. On mahdollista saavuttaa tasapaino levon ja aktiivisuuden välillä ja ehkäistä monia terveysriskejä noudattamalla säännöllisiä elämäntapoja ja suunnilleen samoina toistuvia nukkumaanmenoaikoja. Lisäksi riittävä altistus valolle päivän mittaan, vähäinen valoaltistus illalla ja pimeys öisin auttavat tavoitteen saavuttamisessa.

Todistetut tulokset: Esimerkkejä tutkimuksista