Äitiys- ja lastenhoitotarvikkeet
Äitiys- ja lastenhoitotarvikkeet
Philips AVENT - Chunkier food choices for your baby

Pureskeltavaa ruokaa vauvallesi

Noin yhdeksän kuukauden ikäiselle lapselle voi alkaa tarjota entistä laajemmin erilaisia ruokia, myös kovempaa sormin syötävää ruokaa, kuten raakoja suikaloituja kasviksia.

Philips AVENT - Chunkier food choices for you baby

Vauvanruoan valmistaminen

Vaikka vauva edelleen tarvitsee apua syömiseen, rohkaise häntä silti syömään myös omin käsin. Kun teet aterioista vaihtelevia esimerkiksi yhdistämällä erilaisia värejä ja koostumuksia, voit saada vauvan helpommin maistelemaan uusia ruoka-aineita.

Muista, että pieni vatsa täyttyy helposti ja vauvat tarvitsevat runsaasti energiaa. Vältä siis aterioita, jotka koostuvat kokonaan runsaskuituisista ruoka-aineista, kuten täysjyväleivästä. 

Rasvat ovat tärkeitä energiansaannin kannalta, ja ne sisältävät arvokkaita vitamiineja, kuten A-vitamiinia. Älä anna rasvatonta maitoa, juustoa tai jogurttia alle kaksivuotiaille lapsille.

On tavallista, että toisen ikävuotensa aikana lapset alkavat kieltäytyä syömästä uusia ruokia tai jopa sellaisia ruokia, jotka ovat aiemmin maistuneet hyvin. Muista kuitenkin, että jos tarjoat lapselle monipuolisesti erilaisia ruokia tässä ikävaiheessa, hän ei välttämättä nirsoile isompana. 

Vaikka lapsi muuttuisi nirsoksi ruoan suhteen, useimmat lapset oppivat lopulta kuitenkin syömään ruokia, joita he näkevät vanhempiensa tai muiden lasten syövän. Tämän vuoksi kannattaa ruokailla samanaikaisesti vauvan kanssa niin usein kuin mahdollista ja pyrkiä toisinaan aterioimaan yhdessä muiden lasten kanssa. Se kehittää samalla myös lapsen sosiaalisia taitoja.

Kolmen päivän ruokalista vauvalle

Päivä 1

Aamiainen:

Maissihiutaleita ja kiivihedelmää

Lounas:

Currykanaa, riisiä ja höyrytettyä kukkakaalia

Jogurttia ja tuoretta mangososetta

Illallinen:

Pastaa ja paprikakastiketta

Vaniljavanukasta ja vadelmia

Sormin syötävä ruoka:

Kiivihedelmän viipaleita, kukkakaalin nuppuja, leipätikkuja, keitettyä pastaa paloina

Päivä 2

Aamiainen:

Vauvalle sopivaa mysliä ja mustikoita

Lounas:

Pastaa ja tomaatti-jauhelihakastiketta

Klementiinin lohkoja

Illallinen:

Kalaa, perunakakkua ja öljyssä kypsennettyjä vihanneksia

Persikka-vadelma-smoothie

Sormin syötävä ruoka:

Mustikoita, keitettyä pastaa paloina, öljyssä kypsennettyjä vihannessuikaleita

Päivä 3

Aamiainen:

Munakokkelia ja paahtoleipäsuikaleita

Lounas:

Lammasta, couscousia ja höyrytettyjä vihanneksia

Riisivanukas

Illallinen:

Parsaa ja fetajuustoa

Mansikoita

Sormin syötävä ruoka:

Kypsää päärynää paloina, höyrytettyjä kasvissuikaleita, kirsikkatomaatteja

Huomaa, että näissä artikkeleissa annetut tiedot on tarkoitettu yleisohjeiksi eivätkä ne korvaa lääketieteen ammattilaisen antamia ohjeita. Jos sinulla tai lapsellasi ilmenee oireita tai tila, joka on vakava tai jatkuva tai edellyttää lääketieteellistä hoitoa, hakeudu lääkärin hoitoon. Philips AVENT ei vastaa mistään vahingoista, jotka ovat seurausta tällä verkkosivustolla annettujen tietojen käytöstä.

Aiheeseen liittyviä tuotteita

Aiheeseen liittyviä neuvoja

Vauvojen ja pikkulasten ruokaohjeita

Vauvojen ja pikkulasten ruokaohjeita

Pikkulapsen ruoka – tasapainoista ravintoa

Pikkulapsen ruoka – tasapainoista ravintoa

Helppoja reseptejä lapsille

Helppoja reseptejä lapsille

Vinkkejä pikkulasten ruokahetkiin

Vinkkejä pikkulasten ruokahetkiin