Äitiys- ja lastenhoitotarvikkeet
Äitiys- ja lastenhoitotarvikkeet

Unen merkitys

Ensimmäiset pari kuukautta vastasyntyneen kanssa voivat olla väsyttävää aikaa vanhemmille, joten muistakaa myös itse panostaa riittävään nukkumiseen.

Lapsen ensimmäisen elinvuoden aikana tuoreilta vanhemmilta voi jäädä väliin jopa 400–750 tuntia unta. Muutamalla yksinkertaisella konstilla voit kuitenkin helpottaa kaikkien perheenjäsenten nukkumista hieman.

Useimmat tuoreet vanhemmat haluavat pitää vauvan lähellään ensimmäisten viikkojen ajan. Vauvankori tai matkasänky on helppo siirtää huoneesta toiseen, jolloin voit pitää vauvan aina näkyvissäsi.

Suositus on, että vauva nukkuu ensimmäisen puoli vuotta vanhempien makuuhuoneessa omassa sängyssään. Muutaman ensimmäisen viikon jälkeen uskallat ehkä jo antaa hänen nukkua niin, ettet itse ole samassa huoneessa. On kuitenkin hyvin tärkeää, että pystyt valvomaan vauvaa myös silloin, kun et ole hänen lähellään. Hyvästä itkuhälyttimestä voi silloin olla apua.

Pidä vauvaa silmällä, vaikka et olisikaan hänen vierellään

Itkuhälyttimellä voit pitää vauvaa silmällä, vaikka et itse olisikaan samassa huoneessa. Philips AVENT -itkuhälyttimet on tarkoitettu antamaan vanhemmille mielenrauhaa. Niiden avulla kuulet, kun vauva itkee, ja voit myös puhua hänelle rauhoittavasti.

Itkuhälytin voi myös ilmoittaa vauvan nukkumapaikan lämpötilan ja ilmankosteuden muutoksista. Pienikin olosuhteiden muutos voi haitata vauvan nukkumista, sillä hän ei vielä pysty tehokkaasti säätelemään omaa ruumiinlämpöään. Uusimmilla DECT-itkuhälyttimillä voit seurata vauvan nukkumapaikan lämpötilaa ja ilmakosteutta toisesta huoneesta ja varmistaa, että vauva nukkuu mukavassa ja turvallisessa ympäristössä.

Rutiinin luominen

Jotkut vauvat osaavat rauhoittua nukkumaan paremmin kuin toiset. Voit helpottaa vauvan nukahtamista nukkumaanmenorutiinien avulla: huoneen pimentämisestä, unilaulusta ja peiton vaihtamisesta makuupussiin voi olla iso apu. Myös tutti voi rauhoittaa vauvaa, sillä hänellä on luonnostaan voimakas imemistarve, ja imeminen on erittäin rentouttavaa.

Pyri saamaan vauva uneliaaksi, mutta anna jätä hänet sitten nukahtamaan omin neuvoin: sano hyvää yötä ja lähde hiljaa huoneesta. Jos vauva hätääntyy, palaa lohduttamaan häntä, mutta lähde taas huoneesta ennen kuin hän on täysin unessa. Vähitellen vauva oppii vaipumaan uneen itsekseen. Vauvat, jotka osaavat nukahtaa itsekseen, nukkuvat miltei aina täysiä öitä muita nuorempina, sillä heidän on helpompi saada uudelleen unen päästä kiinni. Useimmat vauvat pystyvät nukkumaan 10–12 tunnin yöunia 6–7 kuukauden iässä.

Hyvän unirytmin oppiminen voi viedä aikaa, mutta jos et anna periksi, saat kyllä pian tuloksia.

Huomaa, että näissä artikkeleissa annetut tiedot on tarkoitettu yleisohjeiksi eivätkä ne korvaa lääketieteen ammattilaisen antamia ohjeita. Jos sinulla tai lapsellasi ilmenee oireita tai tila, joka on vakava tai jatkuva tai edellyttää lääketieteellistä hoitoa, hakeudu lääkärin hoitoon. Philips AVENT ei vastaa mistään vahingoista, jotka ovat seurausta tällä verkkosivustolla annettujen tietojen käytöstä.

Aiheeseen liittyviä tuotteita

Aiheeseen liittyviä neuvoja

Hampaiden tulo: vauvasi ensimmäiset hampaat

Hampaiden tulo: vauvasi ensimmäiset hampaat

Parhaat vinkit vauvan nukkumiseen

Parhaat vinkit vauvan nukkumiseen

Vinkkejä pikkulasten ruokahetkiin

Vinkkejä pikkulasten ruokahetkiin

Pikkulapsen ruoka – tasapainoista ravintoa

Pikkulapsen ruoka – tasapainoista ravintoa