Consumer
Products

Känner du dig trött under hösten och vintern?

Herää miellyttävämmin

Med Philips WakeUp Lights vaknar du successivt av ett långsamt stigande ljus.

Få energin tillbaka

Philips Energy Light tuottaa kehossa samoja aineita, joita syntyy ollessasi ulkona aurinkoisena kesäpäivänä.

Neljä viidestä ruotsalaisesta on kokenut kevät- tai talviväsymystä

 

Me ihmiset olemme riippuvaisia auringonvalosta. Meidät on rakennettu olemaan aktiivisia päivällä ja nukkumaan yöllä. Valo ohjaa pääasiassa luonnollista vuorokausirytmiämme. Pohjoismaissa auringonvalon puute syksyllä ja talvella vaikuttaa kuitenkin kehon luonnollisen järjestelmään. Nukumme huonommin, meidän on vaikeampi herätä ja tunnemme itsemme väsyneemmäksi kuin vuoden kesäpuoliskon aikana. Kaikki tämä johtuu siitä, että kehon luonnollinen yhteistyö päivänvalon kanssa häiriintyy. Philips on kehittänyt yhdessä sairaanhoidon asiantuntijoiden ja tutkijoiden kanssa sarjan valoterapiatuotteita, joilla saadaan aikaan auringonvalon myönteisiä vaikutuksia, jotka palauttavat energiasi tai auttavat sinua heräämään mukavammin vuoden talvipuoliskon aikana.

Auringonvalon puute vaikuttaa meihin pohjoismaalaisiin talvella

  • Miksi olemme väsyneempiä syksyllä ja talvella?
    Meillä ihmisillä on biologinen kello, joka kehottaa kehoamme nukkumaan pimeällä ja olemaan hereillä valoisan aikaan. Pohjoismaissa päivän pituus kuitenkin vaihtelee vuodenaikojen mukana, ja vuoden talvipuoliskolla on vähemmän luonnollista päivänvaloa. Kun valon määrä muuttuu vuodenaikojen mukaan, kehon luonnollinen järjestelmä häiriintyy. Meistä tulee tavallista väsyneempiä, kun saamme vähemmän valoa ja melatoniinipitoisuus menee epätasapainoon.

  • Mitä voin tehdä talviväsymyksen estämiseksi?
    Yritä olla ulkona päivänvalossa mahdollisimman paljon, vaikkei olisikaan aurinkoista. Philips Energy Light korvaa luonnollisen valon, kun päivänvalon määrä on erittäin vähäinen. Philips Energy Light tuottaa kehossa samoja aineita, joita syntyy ollessasi ulkona aurinkoisena kesäpäivänä. Siten saat energiasi takaisin. Yritä säilyttää myös säännöllinen päivärytmi ja mene nukkumaan suunnilleen samaan aikaan joka ilta. Voit estää talviväsymystä myös kuntoilemalla tai käymällä reippailla kävelylenkeillä päiväsaikaan.

  • Onko herääminen aamuisin vaikeaa?
    Meidät ihmiset on rakennettu heräämään valoon. Meidän tulisi olla hereillä päivisin ja nukkua öisin. Siksi meillä on 24 tunnin vuorokausirytmi, jota ohjaa pääasiassa valo. Syksyllä ja talvella valon puute saa meidät nukkumaan huonommin ja häiritsee vuorokausirytmiä, mikä tekee heräämisestä aamuisin vaikeampaa.
     
  • Mitä kehossa tapahtuu, kun valo yltää silmän?
    Valon osuessa silmiin aivoihin lähetetään signaali, joka käskee lopettamaan melatoniinin (unihormonin) tuottamisen. Kun melatoniinipitoisuus vähenee, keho ja aivot piristyvät ja ne ovat valmiita toimimaan. Pimeän tullessa keho alkaa jälleen tuottaa melatoniinia, jolloin olo tuntuu väsyneemmältä ja uneliaammalta.  

Hur fungerar Philips produkter?

Philips Wake-up Light

  • Miten Philips WakeUp Light toimii?
    WakeUp Light -herätysvalon valo lisääntyy vähitellen 30 minuuttia ennen kuin sinun pitäisi herätä. Valo valmistelee varovasti kehoasi heräämään, kun vielä nukut. Jos asetat herätyksen klo 7.00, WakeUp Light menee päälle klo 6.30. Valo on aluksi erittäin himmeä, mutta valon voimakkuus lisääntyy vähitellen tavallisen auringonnousun tapaan. Klo 7.00 valo on voimakkaimmillaan, ja kuulet silloin myös valitsemasi herätysäänen, joka varmistaa, että olet hereillä.

  • Auttaako WakeUp Light aamuväsymykseen?
    Kyllä, se auttaa. Kliininen tutkimus osoittaa, että valoon on miellyttävämpi herätä kuin pelkkään hälytykseen. Kysyimme myös Philips WakeUp Light -herätysvalojen käyttäjien mielipidettä ja saimme vahvistuksen: 92 % käyttäjistä on sitä mieltä, että WakeUp Light on parempi kuin heidän aiempi herätysmenetelmänsä*.

    *Blauw Research 2008, N = 447 käyttäjää

Philips Energy Light

  • Miten käytän Philips Energy Light -kirkasvalolaitetta?
    Riittää, että käytät Philips Energy Light -laitetta 20–30 minuuttia päivässä. Laitteen käyttö tätä pidempään on kuitenkin täysin vaaratonta. Vältä kuitenkin kirkasvalolaiteen käyttöä neljä tuntia ennen nukkumaanmenoa, sillä se voi häiritä untasi. Sijoita Energy Light -laite käsivarren mitan päähän kasvoistasi. Sinun ei tarvitse katsoa suoraan kirkasvalolaitteeseen, vaan voit jatkaa tavallisia askareitasi, kuten työskentelyä, lukemista tai syömistä. Saatat huomata vaikutuksen heti kirkasvalolaitteen käytön aloittamisen jälkeen, mutta joillain voi kestää 1–2 viikkoa ennen kuin he tuntevat itsensä pirteämmiksi (päivittäisellä käytöllä).

  • Voinko tehdä muita asioita, kun käytän Philips Energy Light -kirkasvalolaitetta?
    Kyllä. Sinun ei tarvitse katsoa suoraan kirkasvalolaitteeseen, vaan voit jatkaa tavallisia askareitasi, kuten työskentelyä, lukemista tai syömistä, samalla kun käytät Philips Energy Light -laitetta.

Jos tahdot lisätietoa valon merkityksestä ihmisille, napsauta alla olevaa painiketta ja tutustu aiheesta tehtyihin tutkimuksiin.