Philipsin sarastusvalon kenttätutkimuksen tulokset valmiit: Lähes yhdeksän kymmenestä herää helpommin valon avulla

tammikuu 28, 2011

Philips on talven ajan testannut Norjan Huippuvuorten kaamoksessa sarastusvalon tehoa. Wake up the town -projektissa Philips on tutkinut, miten Longyearbyenin asukkaat kokevat herätyksen valolla äänen sijaan. Miltei yhdeksän kymmenestä  (87%) ilmoittaa heräävänsä nyt helpommin ja energisempinä aikaisempaan verrattuna. Kyseessä on tähän mennessä suurin Philipsin Wake-up Lightilla tehty tutkimus.

 

Ennen tutkimuksen alkua tehdyssä kyselyssä, lokakuussa 2010, ilmoitti lähes kolme neljästä (72 %) Longyearbyenin asukkaasta, että heidän oli vaikeaa nousta sängystä aamulla. Näin vastanneista 97 % sanoo nyt, että heidän on helpompaa nousta sängystä ja että he ovat energisempiä aamulla.

 

Longyerbyenin asukkaista tutkimukseen osallistuneiden vastaukset kaamosajan lopulla kertovat, miten suuri merkitys valolla on ollut helpompaan heräämiseen, energiatasoon ja mielialaan.

 

  • 81 % on sitä mieltä, että he ovat energisempiä aamulla
  • 86 % on sitä mieltä, että Philips Wake-up Lightilla on myönteinen vaikutus mielialaan 
  • 87 % on sitä mieltä, että he tuntevat itsensä paremmin levänneiksi
  • 98 % tulee jatkamaan Wake-up Lightin käyttöä 

 

– Monet miettivät, toimiiko valoterapia todella ja tarvitsevatko he sitä helpottamaan heräämistä aamulla. Longyearbyenin kenttäkokeen tulokset osoittavat selvästi, että osallistujat kokivat tuntuvan vaikutuksen paitsi herätessään aamulla, myös päivän aikana. Tuloksesta tekee merkittävän se, että tutkimus tehtiin kaamosaikana, jolloin Longyearbyenissä aurinko ei noussut lainkaan, sanoo Daniel Adams, valoterapia-asiantuntija ja Philipsin Vitalight-osaston Senior Application Scientist -tutkija.

 

– Kenttäkokeen osanottajat kertoivat, että Wake-up Light on ”pehmeämpi tapa herätä” ja he tunsivat itsensä ”iloisemmiksi” noustuaan sängystä. Tutkimus osoittaa, että Wake-up Light ja valo ovat luonnollisempi tapa herätä kuin kovaääninen hälytys. Jopa 98 % ei aio palata aikaisemmin käyttämäänsä herätysmenetelmään. Nyt Wake-up Lightin teho ei ole ainoastaan todistettu kliinisesti laboratoriossa, vaan myös oikeilla ihmisillä todellisissa olosuhteissa, toteaa Adams.

Tutkimus kesti kaksi kuukautta ja siihen osallistui 186 vapaaehtoista Longyearbyenin 2000:sta asukkaasta.

 

Kaikki Philipsin Wake up the Town -projektin tulokset on koottu  Wake up the Town: Arctic Experiment Results, jonka voi ladata täältä.  Longyearbyenisssä kuvattuja lyhytelokuvia on nähtävillä kampanjan sivulla www.philips.fi/wakeup ja YouTubessa. Monet Longyearbyenin asukkaat jakavat myös kokemuksiaan Facebookissa osoitteessa www.facebook.com/philips.wakeup.

 

Lisätietoja:

 

Nordic PR Manager

Philips Consumer Lifestyle

Max Hellström,

max.hellstrom@philips.com +46 708 32 21 05 

 

Kuvia, tuotetietoja ja kokeilupyynnöt:

 

Viestintätoimisto AC-Sanafor

Aino Ruikka,

aino.ruikka@acsanafor.fi +358 40 706 8021

Philips

Royal Philips Electronics (Alankomaat) (NYSE: PHG, AEX: PHI) on kansainvälinen terveydenhuolto- ja hyvinvointiratkaisujen tarjoaja, joka keskittyy parantamaan ihmisten jokapäiväistä hyvinvointia ajankohtaisten innovaatioiden avulla. Maailman johtavana terveydenhuolto-, valaistus- ja lifestyle-ratkaisujen tarjoajana Philips yhdistää tuotteissaan teknologian ja muotoilun asiakaslähtöisesti sekä toimii tavaramerkkilupauksensa ”sense and simplicity” mukaisesti. Pääkonttori sijaitsee Alankomaissa, ja Philipsillä on 119 000 työntekijää yhteensä yli 60 maassa. Vuonna 2010 yritys saavutti 25,4 miljardin euron liikevaihdon ja se on markkinajohtaja niin lääketieteellisen sydän, akuutti- ja kotihoitolaitteiston kuin energiatehokkaiden valaistusratkaisujen ja lifestyle- ja hyvinvointituotteidenkin alalla. Tämän lisäksi Philips on vahvassa johtavassa asemassa taulutelevisioiden, miesten parranajo- ja karvanpoistotuotteiden, kannettavien ääni- ja videotuotteiden sekä hammashoitotuotteiden tarjoajana. Uutisia Philipsiltä: www.philips.com/newscenter

 

.