Prisma Seppälä valaistaan energiatehokkailla ledeillä

Suuren automarketin valaiseminen asettaa haasteita niin valon riittävyyden, ympäristöystävällisyyden kuin kustannustenkin kannalta. Tehokkaan ledivalaistuksen ansiosta Prismassa säästetään energiaa yli 40 % verrattuna perinteisiin loistelamppuihin. Mitä jos kaikki Suomen suuret marketit valaistaisiin samoin?

27 lokakuu, 2016

Jyväskylässä sijaitseva Prisma Seppälä on Suomen ensimmäinen kokonaan ledivalaistu Prisma. 22 000 neliön liiketilaa ja piha-aluetta valaisee Philipsin yli 900 ledivalaisinta. Philipsin ledivalaistuksella haettiin ympäristöystävällisyyttä ja energiatehokkuutta.

Myymälän sisälle asennetut valaisimet on räätälöity tilaan sopiviksi, jotta valaistusteho olisi paras mahdollinen. Se on myös asennusteknisesti helpoin ratkaisu. Perinteisiin loistelamppuihin verrattuna säästöä syntyy yli 40 %.

Myös myymälän ulkopuolella on Philipsin ledivalaistus. Julkisivuille asennetut valonheittimet asennettiin valaisemaan rakennusta myös ulkopuolelta, ja katuvalaisimet valaisevat pysäköintialuetta. Kustannus-tehokkaat valaisimet vähentävät energian käyttöä.

Ympäristöystävällisiä ratkaisuja kaupan rakennemuutokseen

Kaupan vapautuneet aukioloajat ja myymälöiden siirtyminen keskustoista taajamiin on aiheuttanut muutoksia kaupan alalla. Pienet kiviljalkamyymälät ovat vähentyneet ja suuret yksiköt hallitsevat markkinoita. Yli 1000 neliön myymälöitä ovat hypermarketit, tavaratalot ja isot supermarketit. Kaikista myymälöistä niiden osuus on reilu viidennes*. Kuitenkin, niiden myynti koko päivittäistavaramyynnistä kattaa noin 70 %**.

Suurimpien markettien valaistuksessa on merkittävä säästöpotentiaali. Valaistus on kylmäjärjestelmien tapaan yksi eniten energiaa kuluttavista tekijöistä myymälöissä. Hyvällä suunnittelulla ja toteutuksella energiankulutusta voidaan vähentää merkittävästi. ”Olemme satsanneet led-valaistuksiin, talotekniikan automatiikan ohjauksiin sekä moniin muihin  energiansäästöratkaisuihin jo viimeiset kolme vuotta, joiden aikana olemme säästäneet energiaa yhteensä yli 15 MkWh eli noin 3 miljoonaa € ”, toteaa kiinteistöjohtaja Matti Vihinen Osuuskauppa Keskimaasta, ja jatkaa: ”Olemme auttaneet liiketoimintaa parhaalla mahdollisella tavalla ja olemme ylpeitä saavutuksistamme.”

* PTY: Myyymälöiden lukumäärä myymälätyypin mukaan vuonna 2015. Nielsen Myymälärekisteri.

**PTY: Päivittäistavaroiden myynti myymälätyypeittäin 2002–2015. Nielsen Myymälärekisteri.

Download image

Philips Lighting Finland Oy

Piia Hänninen

Maajohtaja