Uutiskeskus | Suomi

syyskuuta 29, 2017

Huolehdi sydämestäsi terveellisellä kotitekoisella ruoalla Maailman sydänpäivänä

Philips kannustaa kaikkia ottamaan oman terveytensä hallintaan sydäntautien ehkäisemiseksi

• Jopa 39 % yli 18-vuotiaista on nyt ylipainoisia ja 13 % lihavia, mikä merkitsee huomattavaa sydäntautiriskiä
  • Kotiruoan valmistaminen ja syöminen tuovat lisäksi perheet lähemmäksi toisiaan, parantavat ihmissuhteita ja auttavat ylläpitämään terveitä elämäntapoja.
  • Philipsin keittiökoneet helpottavat ravitsevan ja maistuvan ruoan valmistusta kotona, jotta kaikki voivat nauttia tasapainoisesta ja ravitsevasta ruokavaliosta.

Philips WHD

Helsinki, Suomi – Royal Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA), maailman johtava terveysteknologian valmistaja ja Maailman sydänjärjestön (World Heart Federation) ylpeä yhteistyökumppani, kannustaa kaikkia ottamaan oman terveytensä hallintaansa Maailman sydänpäivän kunniaksi. Sydänpäivän tarkoituksena on lisätä tietoisuutta sydän- ja verisuonitaudeista ja niihin liittyvistä riskeistä. Vaikka olemmekin tietoisia sydäntautien lisääntymisestä, voi monille olla yllätys, että ne ovat maailmanlaajuisesti kaikkein suurin kuolinsyy[i]. Arviolta yli 17,5 miljoonaa ihmistä kuoli sydän- ja verisuonitautien seurauksena vuonna 2015, mikä merkitsee 31 prosenttia kaikista kuolleista maailmassa¹.

Kyseessä ei ole vain vanhempien ihmisten vitsaus, sillä maailmanlaajuisesti yksi kymmenestä 30–70-vuotiaasta kuolee sydän- ja verisuonitauteihin[ii]. Osittain syynä ovat nykyaikaiset elintavat, sillä ruokavalioomme kuuluu paljon kaloreita, rasvaa, sokeria ja suolaa sisältävää ruokaa. Kaikki nämä vaikuttavat osaltaan sydäntautien merkittäviin riskitekijöihin, kuten korkeaan verenpaineeseen ja verensokeriin, veren rasvakoostumukseen ja ylipainoon¹. Itse asiassa Maailman terveysjärjestön mukaan peräti 39 % yli 18-vuotiaista on nyt ylipainoisia ja 13 % voidaan luokitella lihaviksi[iii]. Yksinkertaiset elämäntapamuutokset esimerkiksi ruokavaliossa sekä vastuun ottaminen omasta terveydestä voivat kuitenkin auttaa vähentämään sydäntautien kehittymisen riskiä.

"Viimeksi kuluneen vuosisadan aikana tupakoinnin lisääntyminen sekä ruokavalion ja fyysisen aktiviteetin muutokset ovat vaikuttaneet sydän- ja verisuonitautien kasvuun maailman merkittävimmäksi kuolinsyyksi. Epäterveelliset elämäntavat ovat merkittävä sydäninfarktien ja aivoverenkierron häiriöiden aiheuttaja. Siksi tupakoinnin lopettaminen ja liikunnan harrastaminen auttavat ihmisiä elämään pidempään ja terveempinä. Hyvät ruokailutavat merkitsevät rasvan vähentämistä, kasvisten ja hedelmien syömisen lisäämistä sekä prosessoitujen valmisruokien ja paljon sokeria sisältävien ruokien ja juomien vähentämistä ruokavaliosta. Se on yksinkertainen tapa vähentää sydän- ja verisuonitautien riskiä,” sanoo professori David Wood, joka on Maailman sydänjärjestön johtaja.

Nyt on tärkeämpää kuin koskaan tarkkailla ruokailutapojamme. Herkkuja voi olla vaikeaa vastustaa, mikä voi vaikuttaa merkittävästi painon nousuun ja sitä kautta sydämen terveyteen.

Philips uskoo, että ruoka- ja juomatottumukset ovat terveen elämän rakennusosia, mutta hyvänmakuisista herkkuruoista ei silti tarvitse tinkiä. Kotitekoinen ruoka on parasta ravintoa ja ruoanlaitto antaa meille mahdollisuuden hallita syömämme ruoan raaka-aineita ja laatua. Sitä paitsi kotiruoan valmistaminen ja syöminen tuovat perheet lähemmäksi toisiaan, parantavat ihmissuhteita ja auttavat ylläpitämään terveitä elämäntapoja. Keittiökoneemme on suunniteltu helpottamaan ravitsevan ja maistuvan ruoan valmistusta kotona, jotta kaikki voivat nauttia tasapainoisesta ja ravitsevasta ruokavaliosta.

Tutkimuksessa 82 % vastanneista kertoi haluavansa laitteen, joka auttaa heitä valmistamaan terveellisiä aterioita – kuten Airfryerin[iv]. Philips on kehittänyt Airfryerin, joka käyttää kuumaa ilmaa herkullisen mutta terveellisen ruoan nopeaan valmistukseen. Philips Airfryer on alan johtava malli, jota on myyty yli 8 miljoonaa kappaletta ympäri maailmaa sen markkinoille tulon jälkeen[v] – mikä vastaa kahta Airfryeria minuutissa[vi]. Sen avulla kaikki voivat valmistaa maistuvaa ja terveellistä ruokaa kotona käyttäen vähän tai ei lainkaan öljyä.

Lisäksi 80 % ihmisistä ei edelleenkään syö suositeltua päivittäistä hedelmien ja kasvisten määrää[vii] – ja se onkin aina vain vaikeampaa kiireisen elämäntapamme vuoksi. Philipsin mehulingot, tehosekoittimet ja keittokoneet auttavat saamaan päivän tarpeelliset ravintoaineet nopeasti ja helposti. Niiden innovatiivinen teknologia vapauttaa ravintoaineet raaka-aineista niin, että ne saa nautittua helposti kotona tai otettua mukaan.

“Teemme päivittäisiä valintoja ruoan ja juomien suhteen. Ymmärrämme, miten tärkeä asia sydämen terveys on. Tiedämme, että ruoalla ja juomilla on tärkeä osuus sydämen terveydestä huolehtimisessa. Siksi haluamme tehdä näistä päivittäisistä päätöksistä helpompia. Uskomme, että aina löytyy tapoja parantaa elämää ja haluamme luoda ratkaisuja terveellisen ruoanlaiton ja ruokailutapojen tukemiseksi. Samalla tiedämme, että kuluttajat eivät halua tinkiä ruoan maistuvuudesta. Annamme kaikille mahdollisuuden nauttia kotitekoisen ruoan pitkävaikutteisista terveysvaikutuksista, kuten ylipainoisuuden tai sydäntautien riskin vähenemisestä,” sanoo Philipsin keittiökoneiden toimialajohtaja Selina Thurer.

[i] Maailman terveysjärjestön tietoarkki, heinäkuu 2017: www.who.int/mediacentre/factsheets/fs317/en/

[ii] Maailman terveysjärjestö 2012

[iii] Maailman terveysjärjestö: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs311/en/

[iv] Airfryerin aikaisten ostajien tutkimus, Philips USA, helmikuu 2016

[v] Philipsin toimitustiedot

[vi] 8,034,081 Airfryeria myyty syyskuusta 2010 elokuuhun 2017

[vii] Maailman terveysjärjestö 2015. Diet, nutrition and the prevention of chronic diseases: http://www.who.int/dietphysicalactivity/publications/trs916/en/

Tietoa Royal Philipsistä

Royal Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA) är ett ledande företag med högteknologiska produkter och tjänster inom hälsa och sjukvård. Fokus är att förbättra människors hälsa och att möjliggöra bättre resultat över hela hälsokedjan från en hälsosam livsstil och förebyggande, till diagnos, behandling och vård i hemmet. Philips avancerade teknik i kombination med kliniska kompetens såväl som konsumentinsikter gör det möjligt att leverera integrerade helhetslösningar. Philips är ledande inom bilddiagnostik, behandling via avancerad bildvisualisering, patientmonitorering, e-hälsa och informationsteknologi, såväl som inom personlig hälsa och vård i hemmet. Philips, med huvudkontor i Holland, hade 2016 en försäljning på 17,4 miljarder euro inom sin hälsoteknikportfölj och cirka 71 000 anställda med försäljning och tjänster i mer än 100 länder. Nyheter från Philips återfinns på www.philips.se/press.

Näytä lisääNäytä vähemmän

Yhteydet

Lina Faye

Head of Communications

Jaa sosiaalisessa mediassa

You are about to visit a Philips global content page

Continue

Sivustomme sopii parhaiten uusimmille Microsoft Edge-, Google Chrome- ja Firefox-selaimille.