Vaikka et ensisilmäykseltä sitä uskoisikaan, ajovalopolttimot ovat huipputarkkoja tuotteita. Siinä missä tavallinen kotitalouskäyttöön suunniteltu polttimo valaisee tilan vain muutaman metrin säteellä, heijastimella varustetun ajovalopolttimon on valaistava tie reilusti yli 50 metrin matkalta. Tässä artikkelissa kerromme, miksi laadulla on niin suuri merkitys tuotannon aikana ja miksi huonolaatuisilla polttimoilla on suuri vaikutus liikenneturvallisuuteen – vaikka polttimoille olisikin myönnetty E-hyväksyntä. Halogeeniajovalopolttimot valmistetaan ja hyväksytään lakisääteisten vaatimusten mukaisesti (ECE-sääntö nro 37). Vaatimuksissa määritetään muun muassa sallitut valovirta-arvot lumeneina, tuotteen virrankulutus ja polttimon kaikki mitat lasisesta polttimosta aina kantaan saakka. Näin pyritään takaamaan muun muassa se, että jokainen hyväksytty H7-polttimo sopii jokaiseen H7-polttimoita käyttävään ajovaloon. Niiden yhdessä tuottaman valokeilan on myös oltava asianmukainen.
Millainen on hyvä halogeenipolttimo?
ECE-säännön nro 37 vaatimukset
Kuva 1: Hyvä polttimon rakenne, jonka hehkulanka on juuri ajovalon polttopisteessä Kuvassa näkyy ajovalon valonsäteen yksinkertaistettu kulkureitti, kun ajovaloon on asennettu paraboloidiheijastin. Valonsäteet heijastuvat yhdensuuntaisesti vain, jos hehkulanka sijaitsee täsmälleen ajovalon polttopisteessä. On sanomattakin selvää, että myös alkuperäisosia valmistavan Philipsin ja sen kaltaisten valmistajien polttimot vastaavat ECE-säännön nro 37 tiukimpiakin vaatimuksia – ovathan valmistajien omat sisäiset testit usein vielä kyseistä säädöstä tiukemmat. Korkea laatutaso vaatii erittäin tarkat valmistusprosessit ja laadunvarmistukset. Autolehtien järjestämät vertailutestit ovat toistuvasti todistaneet, että monet halvoilla tuotantotavoilla valmistetut polttimot eivät vastaa tiukkoja laatuvaatimuksia. Pääongelmaksi kyseisten polttimoiden kohdalla ovat muodostuneet polttimoiden rakenneviat, jotka johtavat epätarkkaan valokeilaan. Tällöin ajovalo ei valaise riittävän pitkälle tai se aiheuttaa häikäisyä (katso paraboloidiheijastinta koskevat kuvat). Jos hehkulanka on asetettu liian kauas heijastimesta, valonsäde on liian lyhyt. Jos hehkulanka on puolestaan asetettu liian lähelle, se aiheuttaa häikäisyä.
Valovirran lisäksi erittäin tärkeässä osassa on myös polttimon rakenne. Nykyaikaisissa monimuotoheijastimellisissa ajovaloissa hehkulangan tuottama valo keskitetään tiehen eri tavalla kohdistettujen heijastavien elementtien avulla. Järjestelmä voi toimia oikein vain, jos hehkulanka on juuri oikeassa kohdassa. H7-polttimon hehkulangan suurin sallittu kohdistuspoikkeama saa olla ainoastaan 0,2 mm, aina kuitenkin suhteessa säätörenkaaseen, jonka avulla polttimo istutetaan ajovaloon.
Hyvän ja huonon polttimon ero
Kuva 2: Huono polttimon rakenne – hehkulanka polttopisteen ulkopuolella, valonsäde liian lyhyt
Kuva 3: Huono polttimon rakenne – polttopisteen ulkopuolella sijaitsevasta hehkulangasta aiheutuva häikäisy Tämän tyyppisessä polttimossa on usein erityisen vahva tai kiiltävä pinnoite, ja pakkauksessa luvattu värilämpötila vaikuttaa merkillisen korkealta. Polttimon riittämätön valoteho tai sen aiheuttama häikäisy, josta voi pahimmassa tapauksessa seurata vaaratilanne, ovat jääneet huomiotta. Valokeila lintuperspektiivistä Lähivalojen väliset erot ovat parhaiten nähtävissä lintuperspektiivistä, jossa ajovalon epäsymmetrinen valon jakautuminen on näytetty värien avulla. Tämä on erittäin kätevä tapa vertailla eri polttimoiden tuottamia valokeiloja.
Kuva 4: Tien valaiseminen hyvän vakiomallisen H7-polttimon avulla
Kuva 5: Tien valaiseminen erittäin huonon vakiomallisen H7-polttimon avulla Kuvissa näkyy selvästi hyvän vakiomallisen H7-polttimon ero erittäin huonosti valaisevaan polttimoon verrattuna. Huono polttimo vääristää valonsäteiden kulkua niin, ettei tyypillistä epäsymmetristä valokeilaa ole enää havaittavissa eikä ongelman korjaamiseen riitä ajovalon säätäminen. Tässä tapauksessa polttimoiden välinen ero ajoradan ulkoreunan valaisemisessa on yli 50 metriä, mikä ei todellisessa tilanteessa jätä kuljettajalle tarpeeksi aikaa reagointiin. Verrattuna tehokkaampaan X-tremeVision-polttimoon ero on vielä tätäkin suurempi. Miksi huonot polttimot saavat edelleen E-hyväksynnän? Ongelmana on edelleen se, että jotkin polttimot suoriutuvat huonosti vertailutesteissä, mutta saavat silti E-hyväksynnän. Ennen kuin polttimo saa hyväksynnän, polttimovalmistajan on toimitettava testilaboratoriossa suoritettaviin testeihin viisi polttimonäytettä, minkä jälkeen valmistaja voi hakea hyväksyntää ECE-jäsenmaan asianmukaiselta viranomaiselta. Valitettavasti tämän jälkeen on vain valmistajan itsensä vastuulla varmistaa, että tuotannossa olevat polttimot vastaavat aina testituloksia, joiden mukaisesti polttimot alun perin hyväksyttiin. Tähän viitataan usein nimellä tuotannon vaatimustenmukaisuus. Monet halvat polttimot eivät siis enää täysin vastaa kyseisiä vaatimuksia jatkotuotannossa. Voimme siis suositella, että turvallisuuteen liittyvät osat, kuten ajovalopolttimot, hankitaan myös alkuperäisosia valmistavilta merkkivalmistajilta. Tällöin voidaan olla varmoja, että osat vastaavat vaatimuksia.
Muita kiinnostavia tuotteita:
Opas sopivan polttimon löytämiseen
Voit ostaa Philipsin ajoneuvotuotteita verkosta tai lähellä olevasta myymälästä
Etsitkö Philipsin ajovalopolttimoita autoosi?
Philips pyrkii takaamaan aitoja Philips-tuotteita ostavien asiakkaiden tyytyväisyyden
Näin vaihdat Peugeot 308:n ajovalopolttimot
Näin vaihdat Range Rover Evoquen ajovalopolttimot
Näin vaihdat Mini Cooper Countrymanin ajovalopolttimot
Näin vaihdat Volkswagen Golf VII:n ajovalopolttimot