1
Smoothies

Mitä terveysvaikutuksia smoothieilla on?


Jos haluat lisätä ruokavalioosi enemmän ravinteikkaita raaka-aineita, kotitekoinen smoothie on siihen kätevä tapa. Smoothie on koostumukseltaan hieman tuoremehua paksumpaa ja se sisältää hieman enemmän kuitua, koska ainekset sekoitetaan kokonaan. Hyvä vinkki on käyttää ravinteikkaita kasviksia, kuten lehtikaalia tai pinaattia, sekoittaa ne kookosmaidon ja jogurtin kanssa, ja lisätä jotakin hieman makeampaa, kuten omenaa, hunajaa tai marjoja. Siten saat pehmeän, virkistävän ja herkullisen juoman.  

Vihersmoothie päivässä pitää lääkärin loitolla!

Vihersmoothien pohjana on pinaattia, lehtikaalia, parsakaalia tai kokonaisia sellerin varsia. Ne sisältävät keholle tärkeitä aineita, kuten klorofylliä, vitamiineja, hivenaineita, entsyymejä ja antioksidantteja. Vihersmoothien sanotaan myös vähentävän makeanhimoa ja halua syödä epäterveellistä prosessoitua ruokaa.
 

Pehmeä smoothie nopeasti ja helposti

Onnistuneen smoothien salaisuus on nesteen määrässä. Kolmasosa smoothiesta saa olla vettä, kookosvettä tai manteli-, riisi- tai soijamaitoa. Jos lisäät enemmän kasviksia, smoothien kuitupitoisuus lisääntyy.


Kokeile smoothiessa esimerkiksi pinaattia, lehtikaalia, mangoldia tai roomansalaattia. Saat mukaan luonnollista makeutta lisäämällä hieman hedelmää, kuten omenaa. Jos haluat lisätä kylläisyyden tunnetta, käytä banaania tai avokadoa.

 

Smoothie voi olla päivittäinen ravinnepommi
Käytä smoothiessa mieluiten tuoreita kasviksia ja hedelmiä. Sekoita niiden kanssa yrttejä ja tulehdusta ehkäiseviä mausteita, kuten ceyloninkanelia, kurkumaa, oreganoa, korianteria tai kardemummaa. Siten saat aikaan todellisen ravinnepommin, joka on hyväksi kehollesi ja maistuu hyvältä. Kun sekoitat ainekset hienoksi, niiden ravintoaineet vapautuvat parhaalla mahdollisella tavalla.

Philipsin nopeat tehosekoittimet