• 30 päivän palautusoikeus

  • 2 vuoden takuu

  • Ilmainen toimitus alkaen 20 EUR

0

Ostoskori

Ostoskorissasi ei ole tällä hetkellä yhtään tuotetta.

      Kestävyys, tehokkuus ja luotettavuus vuoden 2019 Dakarissa


      Philipsin ajoneuvovalotuotteiden sponsoroima rallimoottoripyöräilijä Xavier de Soultrait kertoi meille, mitä legendaarisessa Dakar-erämaarallissa kilpailuun vaaditaan. 


      Ankaraa harjoittelua yhteen maailman kovimmista erämaaralleista 

      ”Perustreeniohjelmamme on samanlainen kuin kaikilla urheilijoilla – pyöräilijöillä, juoksijoilla, uimareilla, kehonrakentajilla – ja räätälöimme sen tarpeisiimme. Dakarissa päivät ovat pitkiä ja toiminnantäyteisiä. Heräämme klo 3 aamulla ja ajamme kaksi tuntia ”Special”-etapin alkuun. Special kestää 4–5 tuntia polttavassa auringossa. Siellä on erittäin kuuma, ja se on sekä fyysisesti että henkisesti rankkaa. Dakar kestää 10 päivää, joiden aikana kuljemme 500–600 kilometriä. Sen takia se on yksi maailman rankimmista kisoista. Kilpailijoiden täytyy jaksaa loppuun asti, sillä usein kisan voittajat ja häviäjät ratkeavat vasta viimeisinä päivinä. Kilpaillessani pääsen myös loistamaan navigoinnissa, se on vahvuuteni. Käytän paljon aikaa navigointitaitojeni harjoittamiseen, se on kuin oma ristiretkeni. Perussa laajassa autiomaassa oli välillä helppo eksyä, ja pelkästään väärään laaksoon kääntyminen saattoi viedä kallista aikaa. Navigointi on melko monimutkaista. On hienoa, kun on polut valmiina. Mutta kun niitä ei ole, on pakko seurata tiekirjassa osoitettua reittiä vihamielisessä ympäristössä, jossa suoraan meneminen ei aina ole vaihtoehto. Se tekee välietappien löytämisestä erittäin vaikeaa. Navigoinnin pitää myös onnistua kovassa vauhdissa!


      Huippumekaanikko ja -tiimi

      Jo maaliviivan ylittäminen itsessään on voitto. Tässä rallissa suurin merkitys on sillä, miten paljon painetta pyörä ja varusteet kestävät ennen kuin ne hajoavat. Moottorin vaihtamisesta saa 15 minuutin rangaistuksen; kaksi vaihtoa vastaa tuntia. Sen takia myös teknologian täytyy olla aina vain vankempaa, kestävämpää ja tehokkaampaa. Tiimiin kuuluu kolme mekaanikkoa: insinööri huoltaa pyörän sähköjärjestelmiä, jotka muun muassa ohjaavat polttoaineseosta eri korkeuksissa ja lämpötiloissa, moottoripäällikkö ja jousitusasiantuntija. Jokaisella kuljettajalla on oma mekaanikko, joka tekee perushuollon. Käytimme työpajavalaisimia paljon: ensinnäkin, jotta voisimme saapua myöhään illalla etappien jälkeen, ja toiseksi, koska mekaanikon täytyy joskus huoltaa pyörää koko yö. Philipsin ammattimaiset työpajavalaisimet ovat uskomattomia: ne ovat todella tehokkaita, helppokäyttöisiä ja niiden valkoisen värilämpötilan ansiosta näemme, mitä teemme. Usein teemme niin sanottua yhteistyötä pimeinä tunteina, eli lähdemme leiriytymispaikastamme kohti etapin alkua. Valon merkitys korostuu näissä tilanteissa. Tiet ovat yleensä kapeita, ja niillä voi harhailla eläimiä ja olla paljon esteitä. Sekä kuljettajan että pyörän pitää päästä Specialin alkuun turvallisesti. Varustimme isot teknisen tuen rekat Philipsin 24 V:n MasterDuty-etuajovalopolttimoilla, joissa on korkea tärinänkestävyys ja pitkä käyttöikä. Etelä-Amerikassa rekat saattavat ajaa pitkiä välimatkoja, joskus jopa rallireitillä. 


      Etapin voittaminen

      Etapin voittaminen on mahtavaa. Strategian kannalta se ei ole kuitenkaan paras tapa voittaa kisa. Kun voitat etapin, aloitat seuraavan ensimmäiseltä paikalta. Se tarkoittaa, että joudut raivaamaan tien ja avaamaan reitin muille. Tämä tietysti helpottaa takanasi tulevia kilpailijoita, kun taas itse saatat hukata paljon aikaa sijoituksessa. Menoa vaikeuttaa myös puuterimaisen hieno hiekka, johon rengas uppoaa. Sen alla voi olla mitä tahansa, kuten kiviä, jotka puhkovat renkaan tai saavat sinut kaatumaan. Voittamani etappi, numero 3, oli siihen asti suurin hetkeni Dakarissa. Se oli ensimmäinen virallinen etappivoittoni!”

      Navigointi eli eksymisen välttäminen autiomaassa
      Navigoidessani pääsen loistamaan, olen siinä tosi hyvä. Käytän paljon aikaa navigointitaitojeni harjoittamiseen, se on kuin oma ristiretkeni. Harjoittelen navigointia paljon Marokon ja Etelä-Amerikan autiomaissa. Tavoitteena on saada tuntumaa kaikista kohteista, ja jos Dakar järjestetään jossain, missä olen jo harjoitellut, sen parempi! Dakarissa navigointitaito on tärkeä osa koko kisastrategiaa.
      Perussa laajassa autiomaassa oli välillä helppo eksyä, ja pelkästään väärään laaksoon kääntyminen saattoi viedä kallista aikaa. Navigointi on melko monimutkaista. On hienoa, kun on polut valmiina. Mutta kun niitä ei ole, on pakko seurata tiekirjassa osoitettua reittiä vihamielisessä ympäristössä, jossa suoraan meneminen ei aina ole vaihtoehto. Se tekee välietappien löytämisestä erittäin vaikeaa. Navigoinnin pitää myös onnistua kovassa vauhdissa!
      Tiekirjaa pitää opiskella joka ilta – siihen menee 4–5 tuntia. Tiekartta muunnetaan saman tien GPS-kulkusuunnaksi. Seuraavaan etappiin valmistautuminen alkaa siitä. Kun esimerkiksi tuntee maaperän tyypin ja koostumuksen, osaa valita renkaat oikein. Mitä enemmän tietoa onnistuu saamaan, sitä paremmin radalla selviää. Tutkin maaston usein silmämääräisesti.


      Muona tien päällä 
      Mitä tulee muonaan, mukanamme on 3 litraa vettä ja 3 litraa nestemäisiä aterioita. Sen lisäksi pyörässä on 3 litraa vettä hätätapauksia varten. Nestemäiset ateriat tehdään jauheesta, joka sekoitetaan veteen, vähän niin kuin purjehtijoiden eväät kilpajahdeilla. Kannan myös taskuissani energiapatukoita. 200 kilometrin välein on tankkausasema; pehmeällä maalla käytämme 12–13 litraa polttoainetta 100 kilometrillä (pyörässä on noin 30 litraa polttoainetta, ja meidän täytyy pystyä ajamaan 200 km). Itse juon 6–7 litraa vettä päivässä.

      Todellinen intohimo 
      Vanhempani ja isovanhempani ajoivat moottoripyörillä. Isäni myös kilpaili välillä paikallisissa kisoissa. Kotonamme oli siis moottoripyörä. Pikkuhiljaa myös minä ja kaksi veljeäni innostuimme siitä. Niin siitä tuli intohimoni: en ajatellut mitään muuta kuin moottoripyörällä ajamista ja kisoja. Lomilla ja viikonloppuisin tein hanttihommia, joilla maksoin pyörän, varusteet ja kisamaksut. Päädyin ajamaan Ranskan mestaruuskisoissa, sitten Enduro-sarjassa ja lopulta Dakar-rallissa. Toisen kisani jälkeen Yamaha löysi minut ja liityin viralliseen joukkueeseen.
      Olen unelmoinut Dakarista siitä asti, kun seurasin sitä nuorena televisiosta. En ikinä uskonut osallistuvani. Ja tässä minä olen, kilpailemassa maailman huippujen kanssa, ja voitin jopa etapin!


      Vaaran ymmärtäminen ja hallitseminen
      Dakarissa mennään tosi kovaa. Tiedämme kaikki, ettei Dakar ole leikkiä ja että onnettomuudet tapahtuvat erittäin nopeasti. Viime vuonna kaaduin, ja kyynärpääni murtui kuuteen osaan. Hetken huumassa en edes huomannut, että olin loukannut. 15 kilometrin jälkeen en voinut enää sivuuttaa kipua ja jouduin keskeyttämään kisan.
      Kyse on voittamisesta, mutta ei hinnalla millä hyvänsä. Kisat pidetään kaukana kehittyneestä terveydenhuollosta, ja onnettomuudet sattuvat keskellä ei mitään: jonkun täytyy ensin hakea sinut ennen kuin saat hoitoa. Siinä saattaa kestää. Kilpailijan täytyy siis olla nopea, jotta voi voittaa kisan, mutta täytyy myös tietää, miten suojella itseään ja välttää vakavat onnettomuudet.
      Dyyneillä ei ole kiintopistettä, johon keskittyä, joten jotkut kuljettajat (kuten minä) menettävät suuntavaistonsa dyyneillä. Se on todella haastavaa. Kilpailijoilla täytyy olla hyvä itsetuntemus ja sitä pitää pystyä hallitsemaan. Vestibulaarinen terapia auttaa minua säilyttämään tasapainoni dyyneillä.


      Lisätietoja on osoitteessa www.philips.com/xavier
      Lumileds on johtava autoteollisuuden valoratkaisujen valmistaja, joka on saanut luvan käyttää Philips-tuotemerkkiä ajoneuvovalojen ja lisävarusteiden tuotevalikoimissaan. Philips on ollut ajoneuvoteollisuuden edelläkävijä valoissa jo yli sadan vuoden ajan. Lyömättömät suunnitteluinnovaatiot ja tarkat tuotantostandardit takaavat, että kun ostat Philipsiä, ostat laatua.
       

      Tietoa Lumiledsista 

      Lumileds on maailman johtava innovatiivisten valoratkaisujen toimittaja auto-, mobiili-, IoT- ja valaisinteollisuudelle. Yhtiön palveluksessa työskentelee yli 9 000 ihmistä yli 65 maassa. Yhdessä asiakkaidensa kanssa Lumileds tuo lisää valoa maailmaan. 

      Tutustu tarkemmin valoratkaisujen valikoimaamme osoitteessa lumileds.com.

      Muita kiinnostavia tuotteita:

      Lisätietoja

      Myyntipaikat

      Myyntipaikat

      Voit ostaa Philipsin ajoneuvotuotteita verkosta tai lähellä olevasta myymälästä

      Ajoneuvotuki

      Ajoneuvotuki

      Etsitkö Philipsin ajovalopolttimoita autoosi?

      Philips-tuotteiden aitous

      Philips-tuotteiden aitous

      Philips pyrkii takaamaan aitoja Philips-tuotteita ostavien asiakkaiden tyytyväisyyden

      Ajovalojen vaihtaminen

      Näin vaihdat Peugeot 308:n ajovalopolttimot

      Näin vaihdat Peugeot 308:n ajovalopolttimot

      Näin vaihdat Range Rover Evoquen ajovalopolttimot

      Näin vaihdat Range Rover Evoquen ajovalopolttimot

      Näin vaihdat Mini Cooper Countrymanin ajovalopolttimot

      Näin vaihdat Mini Cooper Countrymanin ajovalopolttimot

      Näin vaihdat Volkswagen Golf VII:n ajovalopolttimot

      Näin vaihdat Volkswagen Golf VII:n ajovalopolttimot

      You are about to visit a Philips global content page

      Continue

      Sivustomme sopii parhaiten uusimmille Microsoft Edge-, Google Chrome- ja Firefox-selaimille.