1
0

Ostoskori

Ostoskorissasi ei ole tällä hetkellä yhtään tuotetta.

    Lukuaika: 4 Min

    Miksi C-vitamiini on niin tärkeää ja mitkä ovat parhaat C-vitamiinin lähteet?


    C-vitamiini, jota kutsutaan myös askorbiinihapoksi, on mahdollisesti yksi puhutuimmista vitamiineista. Se tukee kehomme erilaisia perustoimintoja ja prosesseja. Mutta mikä on C-vitamiinin tehtävä ja miksi C-vitamiini on niin tärkeää?

     

    C-vitamiinilla on merkittävä rooli elimistössä, joten jokaisen on tärkeää tuntea parhaat C-vitamiinin lähteet. Saatat ensin ajatella esimerkiksi sitruunaa ja appelsiinia, sillä ne tunnetaan C-vitamiinipitoisina hedelminä. C-vitamiinia on hedelmissä, mutta vihannesten ja hedelmien ohella on myös monia muita C-vitamiinipitoisia ruokia.

     

    Mistä C-vitamiinia päivän tarpeisiin? Tämä artikkeli kertoo lisää C-vitamiinin tärkeistä lähteistä sekä roolista kehossamme.

    Mikä on C-vitamiinin tehtävä?


    C-vitamiini on todella monipuolinen vitamiini. Riittävä C-vitamiinin saanti tukee immuunijärjestelmän ja hermoston säännöllistä toimintaa. Se tukee myös tiettyjä aineenvaihduntaprosesseja, mukaan lukien energia-aineenvaihduntaa, ja sidekudoksen, luiden ja hampaiden tuotantoa. Jos mietit, miksi C-vitamiini on niin tärkeää, yksi merkittävä syy on se, että se on ravintoaine, joka edistää raudan imeytymistä.

    Kuinka paljon C-vitamiinia päivässä tarvitsen?

     

    Jos mietit, paljonko C-vitamiinia päivässä on riittävästi, Ruokaviraston mukaan suositeltu määrä aikuisille on noin 50 mg päivässä.1 Lasten ja nuorten kohdalla C-vitamiinin tarve riippuu heidän iästään, ja raskaana olevat naiset ja tupakoitsijat tarvitsevat yleensä tavallista enemmän C-vitamiinia. 


     Kehomme ei pysty varastoimaan tai tuottamaan C-vitamiinia, mutta saat helposti tarpeeksi C-vitamiinia, jos syöt monipuolisesti ja tasapainoisesti. Tästä syystä ravintolisien käyttö ei välttämättä ole tarpeen, jos ruokavalio on tarpeeksi monipuolinen. 

    Mistä C-vitamiinia saa? C-vitamiinipitoiset ruuat

     

    Kun ihmiset miettivät erilaisia C-vitamiinin lähteitä, useimmat ajattelevat hedelmiä. Tässä muutamia C-vitamiinia sisältäviä hedelmiä:

     

    • Sitrushedelmät. Appelsiinin hedelmäliha sisältää 53 mg C-vitamiinia, mikä riittää täyttämään päivittäisen suositellun määrän.
    • Paprika. Puolikas paprika sisältää 32 mg C-vitamiinia.
    • Tuoreet marjat, mukaan lukien mansikat ja mustaherukat.
    • Tomaatit.

     

    Myös erilaisissa kasviksissa on runsaasti C-vitamiinia:

     

    • Parsakaali: Yhdessä 100 g:n parsakaaliannoksessa on 110 mg C-vitamiinia
    • Pinaatti: Yhdessä 100 g:n pinaattiannoksessa on 28 mg C-vitamiinia.
    • Kaali
    • Perunat. 

    Mitä tarvitset

    Ota kaikki irti vitamiineista mehustamalla

    Ota kaikki irti vitamiineista mehustamalla


    C-vitamiini on herkkä valolle ja lämmölle, joten varmistaaksesi, että ruuassa on runsaasti C-vitamiinia, sinun kannattaa kiinnittää huomiota sen säilytys- ja valmistustapaan. Ruuassa on eniten C-vitamiinia, kun se on raakaa ja tuoretta. Kun mietit, mistä saa C-vitamiinia, pidä mielessä, että vitamiinpitoisuus on parhaimmillaan, kun hyödynnät sekä hedelmälihan että kuoren. Siksi vastapuristetut hedelmä- ja vihannesmehut ovat erinomainen tapa saada päivittäinen annos tätä tärkeää vitamiinia.


    100 ml tuoretta appelsiinimehua sisältää 50 mg C-vitamiinia, kun taas sama määrä sitruunamehua noin 38,70 mg. Jos makuhermosi kaipaavat vaihtelua, voit toki kokeilla herkullisia mehuja ja smoothieita, jotka on valmistettu muista runsaasti C-vitamiinia sisältävistä vihanneksista ja hedelmistä.


    Jos haluat valmistaa C-vitamiinipitoisen juoman, tarvitset vain tuoreita hedelmiä ja mehustimen, kuten Philipsin Avance Collection Mehuprässin, joka puristaa hedelmistä ja vihanneksista hellävaraisesti maksimimäärän ravinteita. Kokeile tätä C-vitamiinia pullollaan olevaa  appelsiinimehun variaatiota, jossa on porkkanoita, greippiä, appelsiinia, sitruunaa ja inkivääriä.


    Pidä C-vitamiinin lähteitä aina saatavilla, sillä valikoimalla C-vitamiinipitoisia hedelmiä ja -vihanneksia tai runsaasti C-vitamiinia sisältävää tuoremehua voit täyttää päivittäiset vitamiinitarpeesi nopeasti. Samalla edistät tasapainoista ruokavaliota ja terveellisiä elämäntapoja.

    Lähde:

    1 Ruokavirasto

    Löydä lisää

    Sivustomme sopii parhaiten uusimmille Microsoft Edge-, Google Chrome- ja Firefox-selaimille.