1
0

Ostoskori

Ostoskorissasi ei ole tällä hetkellä yhtään tuotetta.

    Lukuaika: 4 Min

    Paistaminen ilman rasvaa – näin valmistat rapeat perunat ja kasvikset ilman öljyä


    Haluatko vähentää rasvan käyttöä ruuanlaitossa? Oletko valmistanut samaa hyvää ruokaa koko elämäsi ajan ja voinut hyvin tähän asti – miksi siis pitäisi vaihtaa reseptiä? Fakta on, että iän myötä on aina vain tärkeämpää syödä terveellistä ja ravinteikasta ruokaa.


    Jos haluat vaihtaa ruokavaliosi terveellisempään ja vähentää öljyn käyttöä tinkimättä kuitenkaan herkullisista ruuista, olet tullut oikeaan paikkaan. Me kerromme, miten paistaminen ilman rasvaa onnistuu. Valmistat sitten paahdettua kurpitsaa tai muita rapeita kasviksia, opetamme sinua vähentämään rasvan käyttöä ja valmistamaan silti maukasta ruokaa. Kerromme myös, miten voit paistaa lihaa ja tehdä terveelliset ranskalaiset ilman öljyä.

    Maukkaiden kasvisten paistaminen ja paahtaminen ilman öljyä


    Kaikki ovat varmasti tietoisia siitä, että ruokavalintamme vaikuttavat paljon terveyteen. Silti monen päivittäiseen ruokavalioon sisältyy aivan liian paljon rasvaa. Tarkemmin sanottuna on hyvää tyydyttämätöntä rasvaa ja lisäksi tyydyttyneitä rasvoja. Hyvät rasvat antavat keholle energiaa ja lisäksi keho käyttää niitä tiettyjen hormonien valmistamiseen sekä solujen rakentamiseen ja korjaamiseen. Tyydyttyneitä rasvoja on eläinperäisissä ruoka-aineissa ja tietyissä kasviöljyissä. Ne ovat haitallisia keholle ja lisäävät sydän- ja verisuonitautien riskiä.


    On helppoa luottaa öljyyn ja muihin rasvoihin, kun haluat tuoda makua ruokiin. On kuitenkin monia tapoja valmistaa vähärasvaista ruokaa – voit esimerkiksi paahtaa kasviksia ilman öljyä. Jos haluat valmistaa kasviksia pienellä öljymäärällä tai täysin ilman öljyä, käytä airfryeria, tarttumatonta paistinpannua tai paista kasvikset vesitilkassa rasvan tai öljyn sijaan.


    Yksi loistava vinkki kaikille, jotka opettelevat valmistamaan ruokaa ilman öljyä, on korvata sen tuoma maku luonnollisilla mausteilla. Yrtit, kuten rosmariini ja timjami, sekä mausteet, kuten chilihiutaleet, pippuri ja valkosipuli, ovat loistava apu maukkaita uunivihanneksia valmistaessa tai kun opettelet paistamaan ilman rasvaa. Tämä toimii hyvin kaikkien keittiötäsi löytyvien kasvisten kanssa. Voit valita maustesekoituksen makusi mukaan, mutta yksinkertainen sekoitus suolaa, pippuria ja rosmariinia toimii hyvin – tai voit kokeilla voimakkaampaa mausteyhdistelmää curryn, korianterin, chilin tai cajun-mausteen kanssa ja parantaa näin ilman öljyä paahdettujen vihannesten makua lisäämättä kaloreita. 

    Ranskanperunat uunissa ilman öljyä

    Ranskanperunat uunissa ilman öljyä

     

    Miksi käytämme edelleen liian paljon rasvaa ruoanlaitossa? Vastaus on yksinkertainen: koska se maistuu hyvältä! Tiedämme, että meidän pitäisi syödä terveellisemmin, mutta emme ole valmiita tinkimään hyvästä mausta. Juuri tässä asiassa Philips Airfryer tulee mukaan kuvaan. Airfryer valmistaa ruoan kuuman ilman avulla lähes ilman lisättyä öljyä. Se voi kuulostaa pieneltä versiolta kiertoilmauunista, mutta airfryerin ilma kiertää huomattavasti kiertoilmauunia nopeammin. Ruoka-aineet saavat rapean paistopinnan ja pysyvät ihanan mehevinä sisältä. Kun öljy korvataan ilmalla, voimme edelleen nauttia suosikkiruoastamme, mutta terveellisemmin valmistettuna. 


    Kotitekoiset ranskanperunat ovat herkullisia, ja voit valmistaa ne pienen rasvamäärän kera myös tavallisessa uunissa ja saavuttaa näin tasapainoisemman ruokavalion. Leikkaa haluttu määrä kuorittuja perunoita öljyttömiä terveellisiä ranskalaisia varten. Mausta paprikajauheella, valkosipulilla ja yrteillä, laita leivinpaperilla vuoratulle pellille ja paista noin 25 minuuttia 200°C uunissa – tai 180°C, jos kyseessä on kiertoilmauuni.


    Jos haluat ennemminkin rapeaksi paistetut kuin uunissa paahdetut ranskanperunat, harkitse airfryerin käyttöä. Philipsin nykyaikainen Essential AirFryer XL paistaa, paahtaa, grillaa, lämmittää, kuivattaa ja jopa leipoo herkullisia ruokia, joissa on 90 % vähemmän rasvaa kuin tavallisella friteerauskeittimellä valmistetuissa.* Rapid air -tekniikan ansiosta ruuan pinnasta tulee rapea ja sisuksesta mehevä lähes täysin ilman rasvaa.


    Philips Airfryer XL on helppokäyttöinen ja kätevästi puhdistettava. Sillä voi valmistaa yhtä hyvin pientä purtavaa ja lisukkeita kuin kokonaisia aterioitakin. Pienemmän rasvamäärän käyttö ruoanlaitossa on askel lähemmäksi terveellisiä elämäntapoja. Paras asia laitteessa on se, että sinun ei enää tarvitse valita terveellisen ja hyvänmakuisen ruuan väliltä!


    Etsitkö visuaalista inspiraatiota ruuanlaittoon? Kokeile näitä värikkäitä kasvissipsejä tai bataattiranskalaisia, joissa on vain vähän rasvaa mutta maukas maku. Kuka sanoikaan, että kevyiden ruokareseptien pitäisi olla tylsiä?

    Mitä tarvitset

    Paistaminen ilman rasvaa: lihavaihtoehdot

     

    Uunissa: Lihan kypsentäminen uunissa on loistava tapa vähentää öljyn määrää. Mikään ei voita perinteistä paahdettua porsaan tai kananlihaa, joka on kypsennetty uunissa. Philipsin Essential Airfryer XL:n avulla voit kuitenkin saavuttaa samat herkulliset tulokset jopa neljä kertaa nopeammin kuin tavallisessa uunissa.**


    Pannulla:
    Voit helposti paistaa lihaa ilman ruokaöljyä parilalla tai tavallisessa tarttumattomassa pannussa. Lihan luonnolliset rasvat riittävät sen kypsentämiseen, mutta jos haluat jotain helpottamaan paistumista, kokeile tilkkaa kivennäisvettä. Outoa, mutta toimii!


    Valitse keittiölaite, joka palvelee parhaiten tarpeitasi ja tekee kovan työn puolestasi. Philipsin Essential Airfryer XL:n avulla paitsi paistaa ilman rasvaa, tekee myös paistamisesta siistiä, hajutonta ja helppoa.

     

    * Verrattuna perinteisen Philipsin friteerauskeittimen perunoihin.
    **Verrattuna lihan/siankyljyksen kypsentämiseen, 6 kpl (800 g), tavallisessa uunissa.

    Löydä lisää

    You are about to visit a Philips global content page

    You are about to visit the Philips USA website.

    Sivustomme sopii parhaiten uusimmille Microsoft Edge-, Google Chrome- ja Firefox-selaimille.